De RDW gaat de richtlijnen voor de dimlichtcontrole bij een apk aanpassen, zodat ze nauwkeuriger zijn voor de moderne lichttechniek van personenauto’s en trucks. Per 1 januari 2021 moet de koplamptestapparatuur van erkenninghouders aan nieuwe eisen voldoen, en per 1 januari 2022 wordt de norm voor de ondergrond aangescherpt. Dit kan om extra investeringen in de werkplaats vragen.
Ook de ondergrond heeft bij een dimlicht controle effect op het meetresultaat, denk aan een scheve vloer of hefbrug die niet waterpas is afgesteld. Uit onderzoek blijkt dat de huidige eisen niet voldoende zijn voor een juiste dimlicht controle. De RDW heeft daarom een norm opgesteld voor de meet locatie, waarbij er vanaf 1 januari 2022 op de vloer of hefbrug een markering moet worden aangebracht. De Toezichthouder Bedrijven van de RDW controleert nu al de vloer en hefbrug bij zijn bedrijfsbezoek. De meting geeft inzicht, maar een negatief resultaat heeft geen gevolgen voor uw bedrijf.
We zijn momenteel druk met diverse werkplaatsen in Nederland om de APK opstelplaats uit te vlakken. De werkwijze gaat als volgt:
Werkwijze:
Gericht advies nodig? Gebeld worden? Contactformulier
Wij stellen graag een vrijblijvende offerte voor u op. Om een gerichte prijsberekening te kunnen doen is het belangrijk dat wij zoveel mogelijk informatie van u ontvangen zoals de ruimte waarin de vloer wordt aangebracht, het aantal vierkante meters en de huidige ondergrond. U kunt natuurlijk ook altijd eerst telefonisch contact met ons opnemen als u vragen heeft.